Select Page

Filmska maska i šminka 20-ih i 30-ih godina

Filmska maska i šminka 20-ih i 30-ih godina

 

Filmska maska i šminka 20-ih i 30-ih godina?

Od nastanka pokretne slike publiku je privlačio svet fantastičnog. Nije prošlo dugo od prvog nemog filma da su stvaraoci heli da pomere granice i maštu pretvore u filmsko ostvarenje koje će iznenaditi i opčiniti gledaoce. Ubrzo se javlja ideja da se maska, po uzoru na pozorišnu prenese i na film. Izazov je bio učiniti je uverljivom i prirodnom, da bude pokretljiva ne smeta glumcu a kasnije i da ne stvara smetnje u snimanju zvuka.

 

Najranija ostvarenja koja su koristila prostetičku masku umesto scenske šminke, bila su snimljena već početkom 20-ih godina dvadesetog veka. Maska Fantoma iz opere (1925), Lona Čejnija je jedno od prvih filmskih ostvarenja koja su predstavila filmsku masku u ovom obliku. Jedna od zanimljivosti vezanih za masku Fantoma iz opere  jeste da je njen izgled čuvan u tajnosti do same premijere filma, kao i od većine saradnika na filmu do snimanja scene nemaskiranog fantoma*. Lon Čejni je takođe poznat kao čovek sa 1000 lica upravozbog svojih veština makeup umetnika. Ovom ostvarenju prethodilo je i ostvarenje Grbavac iz Notrdama (1923).

 

Zastim sledi prepoznatljivi Frankenštajn iz 1931. godine, film po priči Meri Šeli. Ovim prepoznatljivim ostvarenjem maska će zauvek promeniti film i makeup na filmu. Znamenita maska Frankenštajna je delo Džeka Pirsa, koji je izmenio prvobitnu zamisao autorke I dodao joj ravno teme, spuštene kapke I prepoznatljive šrafove u vratu**. Njegov dizajn zaštićen je kao vlasništvo Univerzal studija sve do kraja 2026. Originalnog frankenštajna glumi Boris Karlof koji je sa sta pod maskom otišao do porodilišta da poseti prvorođeno dete.

 

Iako je film sniman pre pojave filma u koloru, Frankenštajnova maska je imala zeleni ton kako bi maska delovala mrtvački sivo na crno-belom fimu. Medjutim, pojavom kolor tehnike menjaće se i izazovi koji se podstavljaju pred filmske maskere. Maska će ne samo morti da ima realistične boje, već i sama tekstura će morati da odgovara novim tehnologjama.

 

 

 

 

Opekotine za scenu