Select Page

Etički odnos

Etički odnos

Etički odnos prema klijentu i odnos prema imovini u spa centru.

Svakodnevnica čoveka, a naročito, poslovnih ljudi, pored postizanja uspeha, realizacije projekata, novih ideja, ćaskanja sa kolegama i drugih lepih trenutaka, jeste, nažalost, i stres. Pred savremenog čoveka, a naročito savremene žene, se stavlja sve više obaveza, odgovornosti i stvari koje je potrebno uskladiti i uraditi. Žurba, gužva i manjak vremena su nam prirodna stanja. Nije ni čudo što nam je stres sastavni deo života.

 

 

U poslednje vreme izraz koji je često u upotrebi je spa. Mnogi centri se otvaraju koji u svom imenu sadrže termin spa.SPA (lat. Sanus Per Aquam – zdravlje kroz vodu) moglo bi se prevesti kao izvor lekovite vode što poznajemo pod nazivima terme ili banje. Izraz SPA označava ukupnost procesa i metoda koji se koriste s vodom. Pri tome je naglasak na upotebi lekovitih svojstava vode i mora. Metode koje se pri tome koriste su poznate kao parne kupelji1, hidroterapija i drugo.

 

 

 

1

parne kupelji  – kupke;

 

Klijenti i usluge SPA centra

Kvalitet usluge

Spa bi se najjednostavnije mogao opisati kao centar u kom se pružaju spa tretmani(masaže lica i tela, tretmani lica i tela). Svrha spa centra je poboljšanje zdravlja i opšteg stanja čoveka.

U velikim gradovima obično se otvaraju spa centri na jednodnevnoj bazi. Ovakav spa centar može imati solidan program i svega nekoliko prostorija, ali može biti sastavljen i od niza različitih programa i velikog broja prostorija. Ono što ovakve objekte definiše kao jednodnevni spa jeste činjenica da iako poseduju sobe za odmor, ovakvi objekti ne poseduju sobe hotelskog tipa u kojima je moguće prenoćiti.

 

Druga vrsta spa centara je spa centar koji nudi usluge hotelskog smeštaja uz bogat sadržaj spa programa i mogućnost korišćenja tzv. spa kuhinje. Postoje i spa centri koji stavljaju fokus2 na medicinsku uslugu. Ovakvi centri imaju obavezan nadzor medicinskog osoblja i lekara i namenjeni su osobama sa zdravstvenim problemima i osobama na rehabilitaciji. Postoje i spa centri koji svoju uslugu baziraju na programu čije je težište na upotrebi prirodne mineralne

 

2

fokus  – usmereno;

vode. Naravno postoje i spa centri u okviru hotela i hotelskih lanaca, rizorta3 u turističkim regionima, kao i spa centri na kruzerima4.

Ono što je zajedničko svim ovim spa centrima je osnovna ponuda koja ove centre svrstava u spa centre. Svaki spa centar mora da ponudi svojim klijentima minimum sledeće:

  • mirnu, tihu atmosferu;
  • bade mantil i papuče;
  • veliki izbor različitih masaža lica i tela i tretmana;
  • profesionalne fizioterapeute i kozmetičare;
  • posebne odaje za masažu;
  • profesionalne spa proizvode;
  • sobu za odmor;
  • sve mora odisati čistoćom;
  • ormariće za odlaganje stvari;
  • sauna i/ili parno kupatilo su poželjni.

 

Postoje i tradicionalni tipovi masaže, ali je poželjno da se u program uključi i neka atraktivna masažna tehnika. U spa tretmane ubrajaju se razne masaže, kako lica, tako i tela, zatim razni tretmani, pakovanja, pilinzi, itd. Aromaterapije su takođe sastavni deo ponude spa centara. Pored svega ovoga spa centri nude i boravak u sauni, đakuziju ili u parnom kupatilu. Neretko spa centri imaju i bazen(manji ili veći) u kom klijenti mogu da se opuste(ukoliko ne možete da u ponudu svog spa centra uvrstite bazen, to biste morali da shvatite kao nešto što ćete kad tad morati da imate). Neki spa centri nude i spa manikir i pedikir, usluge kozmetičara i frizera. Veliki izbor tretmana za telo zasnovanih na raznim visokokvalitetnim proizvodima svakako će podići ugled Vašeg centra

 

Uloga SPA centra

Često se mešaju termini spa i wellness5, a i koriste se zajedno u složenici wellness i spa centar. Dok se neki trude da istaknu oštru granicu između ova 2 koncepta, činjenica je da ih je u pojedinim slučajevima teško razlikovati. Razlika između wellnessa i spa je zaista tanka. I wellness i spa vode računa o dobrobiti.

 

3                                                                                                                                                  4                                                                      5

rizort (resort) – komples koji se sastoji iz više objekata ;  kruzeri- brod za krstarenje;   wellness – “dobro zdravlje”

 

 

 

 

Rasprostranjeno je mišljenje da spa veći značaj daje opuštanju i relaksaciji, dok wellness veći značaj daje očuvanju zdravlja i samom procesu ozdravljenja. Veruje se da wellness ima obimniji, opsežniji pristup od spa koncepta. Dok wellness centri pružaju zdravstvene usluge, spa centri pružaju ugođaj.

Spa centar nudi sve programe za opuštanje i relaksaciju koji postoje i u najsavremenijim evropskim centrima. Spa centar vredan svog imena garantuje privatnost svakog posetioca, mir, tišinu, prijatnu atmosferu, ljubazno osoblje i profesionalne stručnjake. Osim toga, u spa centru bi trebalo da se dobije i sve ono što  je potrebno za boravak: bade-mantil, peškir, papuče, penu za tuširanje.

 

Boravak u parnom kupatilu (hamamu6), gde je temperatura 43 stepena Celzijusa, podstiče znojenje – time se podstiče izbacivanje tečnosti iz organizma, a sa njima i nagomilanih toksina. U parnom kupatilu uglavnom se koriste eterična ulja na bazi eukaliptusa, lavande i bosiljka, što povoljno utiče na disajne organe i njihovo čišćenje; zato je parno kupatilo preporučljivo za pušače.

Pored ovih osnovnih tretmana, u spa centrima se vrši i veliki broj kozmetičkih tretmana, kao i mnoge delotvorne masaže i, trenutno izuzetno popularni, tretmani morskim algama i blatom iz Mrtvog mora, piling tela morskim mineralima… U mnogim spa centrima postoje takozvane aerosolne7 sobe, gde je morska voda (koja ima višestruko povoljno dejstvo na naš organizam) u vidu vodene pare, te tako preko pluća dospeva u celo telo. Većina tretmana praćena je prijatnom, opuštajućom, ambijentalnom muzikom.

6                                                        7
hamam – tursko kupatilo;    aerosolne sobe – slane sobe;

Enterijer SPA centra

Projektom enterijera se obično predviđena organizacija dve funkcionalne celine – spa centar i prostor bazena. Projektom se predviđaju sledeće prostorije: prateći sadržaji (toaleti, svlačionice, tuševi), masaža, solarijum, hidromasažne kade, tursko kupatilo, saune, slana soba, tapidarijum8, topli bazen sa mlaznicama.

Prostor velikog bazena: prateći sadržaji (toaleti, pomoćna prostorija, šank), teretana, stoni tenis, kafe.

Preporučuje se vulkansko crna boja da bi dominirala celim enterijerom odnosi se na kolorit i značenje vulkanskog kamenja, koje se inače koristi za tretmane masaža i u saunama. Zelena boja oslikava prirodu, biljke i životinje, a tirkizno plava svežinu, bistrinu i okeane.

Kao najveća i najinteresantnija zona objekta je bez sumnje prostorija u kojoj se nalazi spa bazen, jednostavne forme sa tirkizno plavim pločicama, oko kojeg se nalaze ležaljke i tepidarijumi kao i mini bar. Iznad bazena se nalazi plafon sa diskretnom rasvetom i floralnim9 printom koji svojom formom prati linije bazena i povezuje se sa ostalim elementima u prostoriji.

 

U prostoriji za masažu se nalaze tri stola između kojih su postavljene komode za odlaganje potrebnih stvari i preparata za određene tretmane, kako bi se što funkcionalnije obavljao tretman. Da bi se jos dodalo na toplini atmosfere korišćeni su materijali na bazi drveta (tikovina) koji su, u zavisnosti od prostora, premazivani odredjenim procentom laka. Sauna sama po sebi i svojoj ulozi nije osetila neke velike izmene, upravo zbog njene primene, sem što

 

8                                                                                                                                     9

 tapadarijum  –  prostorija za pripremanje klijenta za tretman;     floralni –  cvetni

 

je napravljena kombinacija dve vrste materijala na bazi drveta. Kombinovani su beli bor i crveni kedar, gde je za horizontalno postavljanje korišćen crveni kedar kako bi simulirao slivanje lave iz vulkana i razbio jednoličnost u prostoru. Nakon tretmana u sauni korisnici odmah mogu ući u kupatilo koje je samo njima na raspolaganju u kojima takođe mogu osetiti prisustvo elegantno crnog mozaika i zelenih printova na vratima tuš kabina.

 

 

Kodeks poslovnog ponašanja i poslovne etike

Odnos prema poslu i saradnicima

 

Zaposleni  u SPA centru  su obavezni da svojim radom i primernim ponašanjem utiču na sve ostale subjekte da se obezbedi nesmetan rad, opšta i radna disciplina, poveća bezbednost svih, kao i očuva imovina SPA centra. Kultura rada zahteva od svakog zaposlenog tačnost.

Organizacija rada, kako ukupnog procesa, tako i pojedinačnog radnog mesta i njegovih zahvatnih aktivnosti u SPA centru utiče na raspoloženje i međusobni odnos brojnih učesnika u radu. Poslovanje je organizovano na najracionalniji način tako da svakom radniku njegovo radno mesto bude istovremeno izvor koristi i zadovoljstva.

To znači:

– Da su sredstva rada uvek na istom ili odgovarajućem mestu.

– Da je poslovna dokumentacija dostupna svima kojima je potrebna.

– Da je poslovna dokumentacija razvrstana na pregledan način.

– Da su predmeti koji predstavljaju službenu i poslovnu tajnu dostupni samo onom broju saradnika na koje se neposredno odnose.

– Da postoji pregledna evidencija dnevnog dolaska i odlaska radnika, korišćenja godišnjeg odmora, bolovanja, slobodnih dana i izostanaka.

– Da postoji uredna arhiva kako bi se uvek u skladu sa zakonskim rokovima moglo raspolagati dokaznom dokumentacijom.

– Da je radnik u procesu rada upućen samo na jednu određenu osobu koja rukovodi i koordinira njegov posao.

– Da svaki saradnik ima dnevni raspored poslova, odnosno da se prati njegovo izvršenje.

– Da se prigovori i primedbe daju na osnovu činjenica.

– Da radni dogovori budu kratki, da se drže predmeta rada, odnosno poslovanja.

– Da se neguje kolegijalni duh dobrog sporazumevanja.

– Da lične ambicije ne idu na štetu dobrih odnosa sa saradnicima i kolegama.

– Da metodologija rada korak po korak ima prednost pred naglim promenama.

– Da se reorganizacija poslovanja obavlja posle temeljnih priprema i da se o tome pravovremeno i argumentovano obaveste svi zainteresovani.

– Da usavršavate svoje znanje i veštine isto kao što usavršavate svoje ponašanje prema drugim ljudima.

 

Odnos prema klijentima

Ono na šta će klijenti obraćati pažnju jeste ophođenje zaposlenih prema njima. Zaposleni u spa centru moraju da imaju propisan strog kodeks ponašanja i moraju da se pridržavaju kodeksa ponašanja.

Na prvom mestu je ljubaznost i predusretljivost. Bezobzirnost i neprofesionalizam se strogo kažnjavaju. Zaposleni u spa centru uvek moraju biti uredni i obučeni u čistu garderobu. Moraju imati profesionalno držanje, moraju biti prijatni i vaspitani.

Tretmani moraju počinjati na vreme, a ukoliko se i desi da će tretman kasniti, klijent se o razlozima kašnjenja mora, uz izvinjenje, na vreme obavestiti. Određena doza razgovora sa klijentom je prihvatljiva, ali nije prihvatljivo insistiranje na razgovoru, niti nametanje razgovora, a posebno nije dozvoljen razgovor o privatnim stvarima sa klijentima koji posećuju spa centar.

Obavezno je da se pred klijentom operu ruke pred početak tretmana. Svaki klijent mora da se uvažava i da mu se poklanja pažnja. Svaki zaposleni u spa centrumora da vodi računa o tome šta klijentu prija. Dobar fizioterapeut će znati da oceni i koju dozu pritiska pri masaži može da primenjuje na klijentu. Klijenti nikada ne bi trebalo da ostanu sami, čak ni dok čekaju da prođe određeni vremenski interval dejstva određenog tretmana za telo ili maske za lice. Klijent  mora da oseti da ima punu pažnju zaposlenih u spa centru.

 

 

Voda u spa centru mora biti na dohvat ruke. Klijente treba stalno podećati da uzimaju vodu u dovoljnim količinama. Jedna od najvažnijih stvari je da se nauči da nikako ne sme da se  svojim klijentima nude proizvodi koji se nalaze u  asortimanu SPA centra. Raspitivanje o proizvodima koje koriste za kućnu negu je svakako korisno i neophodno je znati takve informacije, ali to ne sme da vodi insistiranju da se koriste baš proizvodi koji se prodaju.

Sugestije su dobrodošle, ali one ne smeju biti napadne i konstantne. Ukoliko je  klijent zadovoljan spa tretmanima koje je dobio u  spa centru, on će sam da se raspita o mogućnostima korišćenja tih proizvoda za kućnu negu. A onoga trenutka kada klijenti posle tretmana budu tražili da im se pomogne u odabiru proizvoda za kućnu negu, tada se uspelo da se svojim klijentima pruža upravo ono što im je i neophodno.

 

 

 

 

 

 

 

Odnos  prema imovini

Svi zaposleni u SPA centru moraju da se odnose prema imovini pažljivo i odgovorno, a posebno su dužni da se staraju o pravilnoj upotrebi i korišćenju prostora, instalacija, uređaja i inventara.

Sva imovina može se koristiti jedino i isključivo u poslovne svrhe u ime i za račun.

U imovinu ulaze:

    1. Poslovni prostor
    2. Kompjuterska oprema i delovi
    3. Pribor i druga oprema (preparati za masažu)
    4. Opreme za masažu i terapije
    5. Promotivni materijali i reference

 

Strogo je zabranjen ulaz u pomoćne prostorije i ostave svim licima, osim zaposlenih radnika koji rade u SPA centru i to istaći na vidno mesto, kako bi korisnici usluga u SPA centru bili informisani o tome.

Zaposleni radnici u SPA centru dužni su da pre odlaska iz radnih prostorija zatvore prozore, ugase sve aparate i svetlo i zaključaju prostorije i ključeve ostave na za to predviđeno mesto.

O čistoći zajedničkih prostorija i poslovnih prostorija staraju se zaposleni radnici ili lica koja su zaposlena na poslovima održavanja čistoće u okviru SPA centra, što podrazumeva da svakodnevno poslovni i pomoćni prostor mora biti uredno očišćen, provetren i pripremljen za novi radni dan.

Svi aparati i kompjuterska oprema po završetku posla i tretmana moraju biti detaljno pregledani i isključeni. Pribor, kozmetički preparati i druga oprema koja se koristi prilikom tretmana mora biti temeljno očišćena, dezinfikovana, uredno složena, pripremljena i odložena na predvidjeno mesto.

Po završetku radnog vremenasvi spisi i dokumenta zaključavaju se u ormare, plakare, kase i stolove.Sva akta i dokumenta čuvaju se u zaključanim ormarima i plakarima, a strogo poverljiva  dokumenta u kasama ili na nekom drugom nedostupnom mestu.

U slučaju nastupanja vanrednih okolnosti: požara, kvara instalacija, elementarne nepogode, i  sl., svaki zaposleni u SPA centru dužan je da neposredno preduzima mere radi ostvarivanja lične zaštite, kao i zaštite ljudi, objekata i imovine.

Mere obezbeđenja i zaštita od požara regulišu u skladu sa Zakonom o zaštiti od požara.

Sa odredbama pravilnika o kućnom redu dužni su da se upoznaju svi zaposleni u SPA centru, da isti primenjuju i da se istog pridržavaju, u suprotnom snose konkretnu odgovornost u skladu sa Zakonom i pravilnikom o kućnom redu.

Svaki zaposleni i korisnik SPA centra, kao i druga lica koja se nalaze u prostorijama SPA centra, obavezni su da se pridržavaju mera zaštite od požara, mera bezbednosti i kućnog reda, i odgovorni su za greške i propuste usled kojih je došlo ili moglo da dođe do požara i drugih štetnih pojava i posledica.

Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija SPA centra bez izričitog odobrenja direktora. Iznošenje imovine kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja direktora će se smatrati za postupak koji ima za cilj otudjenje opreme (kradju) ili sticanje ličnih koristi i rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama i podnošenjem krivične prijave.

Oštećenje, gubitak, nesavesno ponašanje ili bilo koji drugi postupak zaposlenog koji ima kao posledicu smanjenje vrednosti ili uništavanje imovine će se od zaposlenog nadoknaditi u punom iznosu.

 

 

 

Zaključak

Dobro koncipiran SPA centar sa potpuno definisanim spa elementima, bez ponavljanja elemenata, koji prati spa proporcije o zastupljenim tretmanima, koji nije kopija prvog suseda, adekvatan podneblju, sa strogo profesionalnom opremom savremene izrade, sa unikatnim spa menijem, sa dobro obučenim osobljem i kozmetičkim preparatima namenjenim isključivo spa, wellness i talasoterapijskim centrima je prava osnova za pravilno funkcionisanje SPA centra.

Najvažnije je pored svega ovoga da se ne zaboravi osnovno. Ljudi u spa centre dolaze kako bi se odmorili i odvojili od svakodnevnog života i briga. To je najvažnije što SPA centar mora da im pruži, osećaj opuštenosti. Veliku ulogu u postizanju ovog efekta odigraće ambijent spa centra i njegovi zaposleni. Ambijent mora da odiše čistoćom i da pruža osećaj sigurnosti. Ne mora se posedovati objekat sa mnogo prostorija da bi se obezbedili svi adekvatni uslovi  svojim klijentima, ali svakako mora postojati  vizija kako SPA centar mora da izgleda.

 

Student: Jovana Sokić

Smer: Wellness i spa

Seminar iz metodike: Etički odnos prema klijentu i odnos prema imovini u spa centru

Mentor: Željko Stanojević

Akademija za estetiku i kozmetologiju Purity

 

 

Želite biti profesionalac u oblastima nege i lepote?

essential-oils-01